Het boekomslag: je visitekaartje. Waar let je op?

Je boek inhoudelijk (bijna) klaar?

 

Dan is het tijd om aan de slag te gaan met je boekomslag. De cover, achterflap en rug van je boek vormen samen het boekomslag.

 

Het maakt niet uit of je een paperback, hardcover, e-book of luisterboek uit gaat geven. Dit is je visitekaartje! In de (online) boekwinkel of bibliotheek zorgt een aantrekkelijke, originele omslag ervoor dat je boek opvalt en mensen overgaan tot aanschaf of lenen.

 

De cover kun je ook goed gebruiken als je promotie wil maken voor je boek, en daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen!

 

In dit blog vertel ik wat er op de cover, achterflap en rug staat en wat belangrijke punten zijn om op te letten.


Voorbeelden

 

Bekijk eens een aantal boeken waarvan jij vindt dat ze een aansprekende of opvallende omslag hebben. Dit mogen boeken zijn in het genre dat jij schrijft of boeken in een totaal ander genre.

Wat vind je mooi, wat springt eruit? Welk lettertype vind je prettig lezen? Én wat vind je niet zo mooi of misschien zelfs afzichtelijk?

Welke flapteksten zijn goed leesbaar? Welke kleuren spreken aan?

 

Vraag eens rond; wat vinden familieleden, (schrijf)vrienden en collega’s van de boekomslagen die jij wel en niet mooi vindt. 

 

Ook tijdens het ontwerpproces kun je mensen vragen wat ze van het ontwerp, de titel of de teksten vinden.

Vraag het bijvoorbeeld aan bevriende auteurs, je schrijfcoach of je redacteur.

 

Cover

 

De cover moet mensen aanzetten om je boek op te pakken of online nader te bekijken! Een originele en unieke cover zorgt ervoor dat mensen zich je cover herinneren en hem herkennen.

Je wilt natuurlijk dat je cover eruit knalt in de (online) boekwinkel. Dit zorgt voor het verschil tussen de aandacht pakken en verkocht worden of opvulling van je eigen boekenkast.

 

Als het kan, beknibbel hier dan niet op. Ben je zelf geen vormgever of artistiek talent, dan raad ik je – afhankelijk van je doel en budget – aan een vormgever in de arm te nemen.

 

Is je budget niet zo groot of is het niet je doel om een groot publiek te bereiken – bijvoorbeeld als je het levensverhaal van een familielid wil laten drukken –  dan kun je, bijvoorbeeld op internet, een cover(foto) kopen van een vormgever of een eigen foto/afbeelding gebruiken. Dat is een stuk vriendelijker voor je portemonnee.

 

 

Wat staat er op de cover:

  • Afbeelding – foto, schildering, (grafische) tekening
  • Titel
  • Ondertitel (eventueel)
  • Auteursnaam
  • Genre (soms)
  • Trigger warning (eventueel)
  • Uitgever (naam en/of logo – meestal onderaan)
  • Eventueel een quote over je (vorige) boek – liefst natuurlijk van een beroemde auteur of een ander bekend persoon

  

Waar let je op:

  • Of je cover een professionele uitstraling heeft.
  • Of de titel, eventuele ondertitel en auteursnaam duidelijk leesbaar zijn qua lettertype, lettergrootte en kleurstelling en of ze van de cover ‘spatten’.
  • Of alle woorden goed geschreven zijn. Doe een driedubbele check!  ✔️✔️✔️
  • Of de afbeelding past bij de inhoud van het boek. Bij voorkeur verklapt de afbeelding niets over de afloop.
  • Of het miniformaat van je cover duidelijk is. Bij onlineverkoop is je cover op de website van de verkoper – zeker op een telefoon – erg klein. Op basis van deze afbeelding beslist een potentiële lezer of koper of hij geïnteresseerd is in je boek. Erg belangrijk dus dat je cover ook in een klein formaat herkenbaar en leesbaar is.
  • Of de kleurstelling past bij inhoud van het boek. Als voorbeeld: vrolijke kleuren doen het niet zo goed bij een boek over iemand met een depressie.
  • Of je toestemming hebt gekregen voor het gebruik van de quote(s) en het gebruik van de naam van de persoon die de quote schreef. Bewaar de toestemmingen op een veilige plek, mocht je ze ooit nodig hebben. 

 

Rug 

 

De rug van het boek is de dichte kant. Deze zie je als het boek in de boekenkast staat. Dit mag echt een eyecatcher zijn. Als je boek niet op een presentatieplek – bijvoorbeeld een tafel, een stelling of de toonbank – ligt, is dit het deel van je boek dat zichtbaar is in de boekwinkel of bieb.

 

Maak je gebruik van de diensten van een vormgever dan zal deze zeer waarschijnlijk ook de rug en achterflap van je boek opmaken. 

 

 

Wat staat er op de rug:

  • Titel
  • Ondertitel (eventueel)
  • Auteursnaam
  • Uitgever (naam en/of logo – meestal onderaan)
  • Nummer van het deel uit de serie (als je een serie schrijft)
  • Eventueel een afbeelding of je kunt als je wil ook de afbeelding van de cover door laten lopen over de rug en de achterflap

 

Als je gebruikmaakt van een ondertitel mag je zelf bepalen of je deze op de rug zet. Hou er rekening mee dat als de ondertitel lang is er veel informatie op de rug komt en de woorden vaak niet goed leesbaar zijn.

 


Waar let je op:

  • Of de rug een professionele uitstraling heeft.
  • Of de titel, eventuele ondertitel en auteursnaam duidelijk leesbaar zijn qua lettertype, lettergrootte en kleurstelling en of ze van de rug ‘spatten’.
  • Of alle woorden goed geschreven zijn. Doe een driedubbele check!  ✔️✔️✔️
  • Of het kleurgebruik en de lay-out aansluiten bij de cover en de achterflap.

 

Achterflap

 

De achterflap is de achterkant van je boek. Als iemand je boek heeft gepakt in de (digitale) boekwinkel of bibliotheek zal deze daarna de achterkant bekijken. De achterflap speelt een belangrijke rol bij de aanschaf of het lenen van je boek.

 

Maak je gebruik van de diensten van een vormgever dan zal deze zeer waarschijnlijk ook de rug en achterflap van je boek opmaken.


 

Wat staat er op de achterflap:

 

  • Flaptekst
  • Auteursfoto (meestal)
  • Auteursbiografie (meestal)
  • Quote(s) over je (vorige) boek (eventueel)
  • Uitgever (naam en/of logo)
  • Trigger warning (eventueel)
  • ISBN-nummer (hoeft niet als je je boek niet wil verkopen)
  • Streepjescode (hoeft niet als je je boek niet wil verkopen)

 

 

Waar let je op: 

  • Of de achterflap een professionele uitstraling heeft.
  • Of de titel, eventuele ondertitel, auteursnaam, flaptekst en auteursbiografie duidelijk leesbaar zijn qua lettertype, lettergrootte en kleurstelling.
  • Of alle woorden goed geschreven zijn. Of alle grammatica klopt. Doe een driedubbele check!  ✔️✔️✔️
  • Of het kleurgebruik en de lay-out aansluiten bij de cover en de rug. Je kunt ervoor kiezen om de afbeelding van de cover door te laten lopen op de achterkant van je boek.
  • Of de uitlijning van de verschillende onderdelen naar je zin is.
  • Of de flaptekst kort en bondig is en bovenal nieuwsgierig maakt.
  • Of de auteursbiografie kort en bondig is en of consequent de eerste óf derde persoon is gebruikt.
  • Of de auteursfoto een hoge resolutie heeft en duidelijk is. Het liefst is deze door een fotograaf gemaakt. Dat zie je. Echt.
  • Of je toestemming hebt gekregen voor het gebruik van de quote(s) en het gebruik van de naam van de persoon die de quote schreef. Bewaar de toestemmingen op een veilige plek, mocht je ze ooit nodig hebben.

 

Wil je echt opvallen?

 

Voeg dan iets extra's toe. Dan staat je boek echt in de spotlights.

 

Dit kan bijvoorbeeld met een leeslintje, een bijzondere boekenlegger, een spot uv-lak op de cover, een boekenhoekje of booksleeve of een kleur op de snee (de 'bladzijdekant' van je boek).



Yes, Klaar! 

Nee, nog heel even wachten.

 

Je hebt op alles gelet. Je boekomslag is helemaal naar je zin. Waarom wachten?

 

Voordat je het boekomslag gaat gebruiken voor promotie of voor je het boek laat drukken, is het slim om nog een aantal mensen je omslag te laten controleren. 

 

Vraag ze te letten op alle pietepeuterige details: de uitlijning, een wit randje naast een afbeelding dat er niet hoort en alle spelling en grammatica. 

 

 

Wil je voor het controleren van de spelling en grammatica van de teksten op je boekomslag de hulp inroepen van een professional? Een corrector of redacteur helpt je hier graag bij. Vaak kan en wil je schrijfcoach je hierbij ook ondersteunen.  

 

 

 

En dan ... Ben je echt klaar! 

 

 

Tijd om je boekomslag te showen aan het publiek!


Binnenkort volgen aanvullend op dit artikel blogs over het schrijven van je auteursbiografie en flaptekst. Een blog over waar je op let bij je proefdruk staat al online. 

 

Volg me op social media om als eerste op de hoogte zijn als er nieuwe blogs online staan.


  Ben je benieuwd wat ik voor jou(w manuscript) kan betekenen?

 

👉 Stuur me dan een berichtje!

 

In een vrijblijvend en kosteloos kennismakingsgesprek bespreken we de mogelijkheden.

Vond je dit interessant?

 

Lees de andere blogs op deze website. Ook komen er steeds nieuwe blogs online met tips over het schrijven en uitgeven van je boek.

Als je me volgt op social media ben je als eerste op de hoogte als ik een nieuw blog plaats.